شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ |۱ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 5, 2024
کد خبر: 1190240
۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۱
شاه رجبیان

حوزه/ طلبه مدرسه علمیه تخصصی حضرت نرجس شاهین شهر  از پایان نامه خود با عنوان: «مبانی و شاخصه های قرآن کریم در ترسیم زندگی و هویت اجتماعی جوانان»، دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، خانم لیلا شاه رجبیان طلبه مدرسه علمیه تخصصی حضرت نرجس شاهین شهر صبح امروز از پایان نامه خود با عنوان: «مبانی و شاخصه های قرآن کریم در ترسیم زندگی و هویت اجتماعی جوانان» با راهنمایی حجت الاسلام هاشم مجتهدی و داوری حجه الاسلام محمد علی رستمیان دفاع کرد.

وی در ترسیم زندگی و هویت اجتماعی جوانان اظهار داشت: هویت نوعی رابطه میان شخصیت فرد و ساختار اجتماعی است که بدون آن، تعامل معنادار و مستمر افراد با یکدیگر و با جامعه امکان‌پذیر نیست. انسان‌ها تنها یک هویت واحد ندارند، بلکه با هویت‌های متعددی خود را معرفی می‌کنند، مانند هویت اجتماعی، سازمانی و فردی. این هویت‌ها نسبی هستند و همواره در حال تغییر و بازسازی‌اند.

خانم شاه رجبیان گفت: از آنجایی که مهم‌ترین و تأثیرگذارترین دوران زندگی افراد، دوران جوانی است، بررسی هویتی این قشر از جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با اندکی تأمل می‌توان یافت که آیات نورانی قرآن و احادیث نقل شده از ائمه اطهار نیز برای این دوران اهمیت ویژه‌ای قائل شده‌اند.

وی گفت: با توجه به اهمیت موضوع، در این نوشتار با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی و از طریق مطالعات کتابخانه‌ای، به بیان نقش خانواده، دین، فرهنگ و سیاست در بهبود کیفیت زندگی و هویت اجتماعی جوانان پرداخته است.

خانم شاه رجبیان بیان کرد: از نتایج این تحقیق اینکه اصل کرامت انسانی، استفاده از ظرفیت‌های جوانان و عدالت‌ورزی بین فرزندان و... از اصول شکل‌گیری هویت اجتماعی جوانان ازمنظر قرآن کریم بوده و محبت و همدلی در خانواده، درک توجه به همسر در زندگی، تقویت حس اعتماد به نفس و خودباوری و تکریم و تعهد و مسئولیت‌پذیری از موارد مهمی است که برای تربیت اجتماعی صحیح جوانان، در خانواده باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی گفت: دین، فرهنگ و سیاست در هویت اجتماعی جوانان تأثیر به سزایی داشته و جوانان حق‌پذیری که ذکر و یاد خدا، توکل و توجه به حس مذهبی را سرلوحه زندگی خود قرار می‌دهند، جوانان موفقی در جامعه خواهند بود، این جوانان حس خوددوستی، خلاقیت و نوآوری، عفت و پاکدامنی را در خود پرورش داده و با بصیرت و تیزبینی، حق تعیین سرنوشت، کار و خدمت‌رسانی و مشورت با اهل فن بهترین مسیر را برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی برای خود انتخاب می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha